TINGKAT KESUKARAN

  1. Taraf Kesukaran

    Menurut Suharsimi Arikunto (2007: 207), “soal yang baik adalah soal yang tidak terlalu mudah dan tidak terlalu sukar”. Untuk mengetahui tingkat kesukaran suatu soal, digunakan rumus berikut:


    (Zaenal Arifin, 2010: 266)

    Keterangan:

    WL    : jumlah peserta didik yang menjawab salah dari kelompok bawah

    WH    : jumlah peserta didik yang menjawab salah dari kelompok atas

    nL    : jumlah kelompok bawah

    nH    : jumlah kelompok atas

    Menurut Zaenal Arifin (2010: 270), indeks kesukaran diklasifikasikan sebagai berikut:

    P ≥ 73%        : sukar

    28% ≤ P ≤ 72%    : sedang

    P ≤ 27%        : mudah

    Pada penelitian ini, kriteria soal yang dipakai adalah soal sedang dengan indeks kesukaran 28% sampai 72%.

About NICO MATEMATIKA

Welcome to my blog. My name is Nico. Admin of this blog. I am a student majoring in mathematics who dreams of becoming a professor of mathematics. I live in Kwadungan, Ngawi, East Java. Hopefully in all the posts I can make a good learning material to the intellectual life of the nation. After the read, leave a comment. I always accept criticism suggestion to build a better me again .. Thanks for visiting .. : mrgreen:

Posted on January 29, 2013, in perangkat pembelajaran, Teori-Teori dalam pembelajaran. Bookmark the permalink. Leave a comment.

LEAVE A COMMENT IN HERE. COMMENTING IN HERE IS ALWAYS AUTO APPROVE. PLEASE NO SPAM!!! BECAUSE I HATE SPAM... THANKS A LOT..... :mrgreen:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: